مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 2 شهریور 1395 ساعت 07:552016-08-23پزشكي

"تالاسمی" را بیشتر بشناسید


تالاسمی از بیماری های ژنتیکی است که در اثر آن هموگلوبین ساختار طبیعی خود را از دست داده و پدیده تولید هموگلوبین غیرموثر در بدن ایجاد می شود؛ در نتیجه هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضا بدن نیست.

در واقع در این بیماری، کمبود کلی هموگلوبین وجود ندارد، بلکه هموگلوبین غیرطبیعی افزایش یافته است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، دکتر حسنی در این باره گفت: تالاسمی به دو نوع آلفا تالاسمی و بتا تالاسمی است که خود بتا تالاسمی هم شامل تالاسمی ماژور (تالاسمی شدید) و تالاسمی مینور یا تالاسمی خفیف است.

افراد مبتلا به تالاسمی مینور در واقع کم خونی مشکل سازی ندارند، ولی اگر دو فرد تالاسمی مینور با هم ازدواج کنند به احتمال 25 درصد فرزندن شان دچار تالاسمی شدید ماژور خواهد بود و 25 درصد فرزندشان سالم و 50 درصد تالاسمی مینور خواهند داشت.

وی بیان کرد: تالاسمی ماژور یا آنمی کولی به علت حذف یا جهش در هر دو ژن سازنده زنجیره بتا ایجاد می شود و به این ترتیب یا هیچ زنجیره بتایی ساخته نمی شود یا به مقدار کمی ساخته می شود.

در نتیجه بدن کمبود این زنجیره ها را با ساخت زنجیره های آلفا جبران می کند که این زنجیره های آلفای اضافی برای گلبول های قرمز سمی هستند و با رسوب بر روی سلول های گلبول قرمز باعث می شوند که گلبول های قرمز در مغز استخوان و در داخل خون تخر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

"تالاسمی" را بیشتر بشناسید

"تالاسمی" را بیشتر بشناسید